Monday, 31 May 2010

Eurovisioonist

Ajalehtede kultuurikülgi täidab praegu taas Eurovisiooni lauluvõistlus (näiteks EPL 31.05.2010, Õhtuleht 31.05). Koos sellega kerkib üles igivana küsimus: kuivõrd on tegu muusikasündmusega? Mis tähendab ühtlasi küsimust: kas muusika-alasel kvaliteetajakirjandusel (nagu Sirbi muusikaküljed või ajakiri Muusika, või uudised.err.ee kultuuriküljed) on põhjust sellest välja teha?

Väidan veendunult, et ei ole - ja lähtun seejuures mitte ainult telerivaatamise muljetest, vaid ka isiklikest kogemustest. Olen ise kirjutanud sinna muigega pooleks mõne poplaulukese (millest üks jõudis 1994 ka Eesti finaali), kirjutanud lehearvustusi ning kuulunud Eesti žüriisse. Tallinnas toimunud 2002.a. võistlusel juhtisin kõigi osalejate pressikonverentse. Kõik see on kinnistanud arvamust, et tegu on omalaadse fenomeniga ning psühholoogidele ja mitme teise distsipliini esindajatele palju uurimisainest pakkuva sotsiaalse nähtusega. Kuid muusikaajalugu see võistlus pole küll eriti mõjutanud. Seetõttu pole seda ka alati vaadata viitsinud - mis sest, et peavoolu-meedia seda nii usinat kajastab. Küll aga olen alati hoidnud pöialt headele ETV-kolleegidele kogu selle suurprojekti korraldamisel - sest kindlasti on tegu Eesti jaoks olulise turundusüritusega. Asjaolu, et Eesti on sellel olnud üsna edukas, mäletavad kindlasti sajad tuhanded, kui mitte miljonid televaatajad üle Euroopa.

Lauluvõistluse olemust eelkõige sotsiaalse fenomenina näitas ilmekalt tänavune show. Paljud aastatepikkuse muusikalise hariduse ja kogemustega muusikud võisid pingutada palju tahtsid, aga produtsentide leitud ja paika sätitud sümpaatne Hannoveri koolitüdruk tuli ning tegi ilma hariduse ja kogemusteta puhta töö. Ning sattus koos sellega tohutu psühholoogilise surve alla, millele vastupidamiseks tuleb talle siiralt jõudu soovida.

Eestit esindanud noori bänditegijaid pole aga kellelgi mõtet kiruda, sest noored tulid ja tegid oma laulu ja oma kogemuste piires parima. Pealegi on ju uus, Heidy Purga juhtimisel ette võtetud suund selline, et "Eesti laul" püüab edendada kodumaist popmuusikat, millele üle-euroopaline show on lihtsalt lisaväljund ja -võimendus. Kui seal mõni Eestit esindama valitud laul saavutab kõrge koha ja täiendavat tähelepanu, on tore. Kui ei, pole ka midagi katki.

Kui räägime Eurovisioonist, on alati oluline rõhutada selle telejaamade koostöövormi teisi väljundeid - eriti noortele süvamuusika intrpreetidele keskendunud nn klassika-Eurovisiooni ja noorte tantsijate võistlust,  aga ka mitmeid ühiskonna-alaseid projekte. Eurovisioon on oluline küll, aga mitte tingimata sellisel moel, nagu sageli massimeedias kaldutakse arvama.

No comments:

Post a Comment